Alla inlägg den 5 december 2016

Av Suzana - 5 december 2016 22:44

Idag har jag och näst yngsta sonen blivit tvungen att uppsöka sjukhuset...sonen lyckades vrida till och skada knät igår när han skulle resa hem efter en helg i Örebro...

Idag vaknade han med grym värk och med ett knä svullet till dubbel storlek så det var bara att boka tid på hc som skickade oss raka vägen ner på röntgen...som tur var så var det inget benbrott utan "bara" skada på mjukdelarna så han ordinerades vila, alvedon, kryckor och stödförband...

 

 

 

Tur att han har en mamma som är hemma mycket och kan serva honom, för han tar sig ogärna upp och ner för trappen till sitt rum...tur vi har en toalett på övervåningen också så det är bara mat, alvedon, mm som jag måste springa upp med...

 

 <3 Bara att hålla tummarna att stackarn blir bättre snart <3

Av Suzana - 5 december 2016 08:00

Vi fortsätter i återbruks andan och i dagens Lucka nr 5 hittar vi därför hemgjutna ljus...


Jag valde att göra mina polkagris randiga (missfärgades lite men jag tycker ändå dom blev vackra...) och tillsatte pepparmyntolja för att få till en ljuligare doft...vet dock inte om det funkade så bra...men men värt att testa i alla fall... ;)

 

 

 

Till detta behöver du någon slags "gjutformar" (jag har ju "riktiga formar" som är gjord för ändamålet men det funkar lika bra med tex plastmuggar, mjölkkartong eller liknande...)...

Häftmassa att fästa veken under "formen" med och en "pinne" att binda fast och spänna veken med...

Ljusveke som finns att köpa på tex färghandel eller i hobbybutik...

"Ljusmassa" utav något slag...jag valde att ta ljusstumpar och trasiga ljus som jag fått från olika håll...

En plåtburk...

Kastrull för vattenbad...

En polygrip att lyfta den heta plåtburken med...

En pinne att röra om med...

Och sist men inte minst en sil...

 

   

 

GÖR SÅ HÄR:

 

Ställ ordning formarna och smält sen "ljusmassan" i ett vattenbad...

 

 

 

...häll sedan den smälta ljusmassan genom silen ner i formarna...jag valde att smälta och hälla upp i omgångar för att få randiga ljus...

 

 

 

Låt sedan ljusen härda över natten innan du tar dom ur formarna och klipper till veken.

 

Lycka till!! =)

 

   

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards