Alla inlägg under mars 2017

Av Suzana - 29 mars 2017 07:59

Då var det äntligen dags att fara ner och hälsa på farmors lilla charmtroll med familj igen <3

 

 

 

Jag och min vän Lars skall strax stuva in oss i en välfylld bil, har fixat spjälsäng, kläder, gåstol,  mm till den lilla familjen <3

 

Hoppas att ni får en fortsatt fin vecka!! <3

 

 

 

 

Av Suzana - 28 mars 2017 09:00

Än en gång är det dags för Veckan´s spartips och denna gång tänkte jag tipsa om lite trix för en billig och rolig påsk...

 

 

Nu vet jag att det kanske inte är en så stor högtid som det en gång har varit men det finns ju ändå en del som firar påsken, så lite spartips kanske kan vara på sin plats.

 

1. Ni som har barn vet ju att påskägget är ju bland det viktigaste när man är liten och oftast så får barnen nya ägg varje år utav släkt och vänner, så varför inte återbruka någon utav alla dessa pappägg som bara ligger hemma och dräller?

Om ni tycker att det är trist att använda dom som dom är så kan man ju alltid pynta om dom med lite fantasi, färg, papper, glitter, lim, osv...

 

 

(Bildkälla: Google)

 

...eller varför inte strunta i det traditionella ägget och ge bort din påskgåva i tex en pyntad glasburk eller pappersstrut?

 

   

(Bildkälla: Google)

 

2. Påskpynta hemma behöver inte heller bli en dyr historia, det finns massa roliga DIY tips ute på bla google:

 

     

(Bildkälla: Google)

 

Med fantasi och sånt som man redan har liggandes hemma så kan man komma långt, och barnen brukar gärna vilja hjälpa till <3

 

3. Likaså när barnen vill gå påskkärring/påskgubbe så köp inga dyra utklädningskläder, leta i garderoben eller fråga någon gammal släkting om dom har något gammal förkläde, hatt, huckle, väst, slips, osv att låna ut.

Lite smink kind & näsa och en korg/hink/kaffepanna att samla gott i och dom är redo att ge sig ut...

 

 

 

...och glöm inte att rita, klipp och klistra små påskkort med barnen som dom sedan kan dela ut på sin promenad.

 

3. Påskgott kan man ordna mycket själv...jag brukar bjuda familjen på traditionella påskbakelser...

 

 

...enkelt och gott med rulltårta, grädde och persika halva <3

Mums!!

 

Andra tips:

 

 

Dansukker 


Hoppas att ni får en toppenfin påsk!!


Av Suzana - 27 mars 2017 19:05

Ännu en bok är utläst och jag saknar redan att läsa och svepas med in i böckernas förtrollade värld...det är så skönt att försvinna in i en bok, slippa tänka på alla krämpor, problem och annat som kantar den vanliga vardagen om så bara för en stund...


Men men tur att biblioteket finns och jag har redan varit dit idag och lånat på mig en bunt till så jag behöver inte deppa ihop helt... ;)

 

Hur som helst så har jag nu läst ut den första boken i Camilla Davidssons trilogi om trettioettåriga Emma och hennes sökande efter kärlek, lycka och meningen i livet. Det är också berättelsen om hur en tusenårig pilgrimsled kan förändra ett liv...

 

Boken heter "Under vintergatans alla stjärnor" och jag rekommenderar den verkligen...

 

 

 

Men nu ser jag fram emot att börja läsa Charlotte Cederlunds andra bok, första berättade jag om här =)

 

<3 Önskar er alla en fortsatt fin vecka <3

Av Suzana - 25 mars 2017 21:21

Trots att jag inte är något direkt bandyfans så måste jag ju ändå säga ett

STORT GRATTIS till Edsbyns IF

som vann SM-Guld i bandy mot Bollnäs ikväll!!

 

 

 

HEJA BYN!!! Bra jobbat!!!

Av Suzana - 24 mars 2017 09:29

Längtar så tills jag kan få börja dona i min blivande atéelje!! Allt går med små små babysteps hastighet nu när jag mår som jag mår men jag tror ändå att det kommer att hjälpa mig att läka fortare bara jag har mitt eget rum att skapa fritt i...åhh vad jag längtar!!! <3 

 

Igår var jag och maken en sväng ner till Bollnäs i ett par ärenden och då passade jag på att springa in på Rusta och köpa lite billig väggfärg, prissänkt till 99kr för 2,5liter just nu...

 

Blev färgen nyponros och jag tror att den kommer pigga upp i alla fall någon vägg i rummet...

 

(Bildkälla: Google)

...tänker mig lite olika teknik på väggarna, någon målad, någon tapetserad i "lappteknik", osv...

 

Googlar för inspiration <3

 

 

Hittar mycket inspiration inne hos bla Tant Ninette som har ett helt underbart hem i mina ögon <3

 

   

 

Vill ha MYCKET färg!

 

 

 

Har sen en tid tillbaka köpt olika modeller utav bokstäver på loppis för att kunna skapa något i denna stil...

 

 

...och skriva "Craft Room" <3

 

Åh vad jag längtar tills jag fått klart i minstingens rum så han kan flytta in där och jag äntligen kan sätta tänderna i detta projekt! =)

 

<3 DRÖMMER!! <3

Av Suzana - 23 mars 2017 08:40

Är så vansinnigt trött och värken sliter i kroppen...inte konstigt att man blir nere och tappar suget...

Men kämpar på, försöker ta vara på livets små ljusglimtar...

 

Lever efter mottot:

Med positivt tänkande kommer man långt...så där är jag just nu, inte pigg och kry på något som helst vis...men försöker tänka positivt...

 

Igår satt jag mest i min soffhörna, slötittade på tv samtidigt som jag började klottra på några kakelplattor...kanske kommer dom till nytta i något framtida projekt eller så blir dom liggandes som inspiration i min blivande ateélje...

 

   

...rogivande pyssel hur som helst och det är ju vad jag orkar med just nu...

 

Tycker att det är riktigt skoj att rita på porslin så tidigare har det även blivit ett par skålar till barnbarnen och ett par muggar till yngsta sönerna som skall få agera påskägg är tanken...

 

 

 

...bra nog mycket bättre än dessa trista pappersägg som bara ligger och skräpar efter att godiset är uppätet eller vad tycker ni? 

 

Måste även få visa vad min rara svärdotter Jossan pysslat med på de senaste Återbruks och pysselcafe träffarna...hon fick en utav de korgar jag fått ärva efter min älskade mormor, då jag tyckte att hon skulle ha en pysselkorg utav något slag...

 

     

...och så här läcker blev den efter lite fantasi och akrylfärg!

 

Är så himla roligt att uppmuntra de ungas kreativitet! =)

 

Har även gett henne en gammal loppislampa som skall få sig en makeover i framtiden!

 

 

 

Skall bli spännande att se vad hon hittar på! ;)

 

<3 Önskar er alla en fortsatt fin torsdag <3

Av Suzana - 21 mars 2017 09:00

Då var det dags för ännu ett Veckan´s spartips och denna gång tänkte jag tipsa lite om hur du kan få ett toppenfint bröllop utan att gå bankrutt.

När jag och maken gifte oss här hemma i trädgården så gjorde vi allt för att vårt bröllop skulle vara snällt både mot vår plånbok och miljön...så denna gång kommer jag att bjuda på några foton från vårt bröllop också.

 

 

Något som är A och O för att få till det hela är att vara ute i god tid och att planera.

 

* Det kan ta tid att hitta den perfekta brudklänningen/kostymen beg, men utbudet är verkligen stort och du kan garanterat hitta en klänning som känns rätt för dig med eller utan justerigar med lite nål och tråd.

Själv hittade jag tyget till min klänning för 100kr och lät en sömmerska sy min medeltida klänning efter en teckning jag gjort. Sömmerskan betalade min älskade mormor som en bröllopspresent <3

 

* På loppis och olika köp & säljsajter kan du hitta det mesta till ditt bröllop.

Jag köpte bla ett helt gäng udda kaffekoppar så gästerna sen fick välja just sin favorit. Till och med brudparet på toppen utav bröllopstårtan hittade jag på loppis.

 

 

Tårtan som äldsta sonens dåvarande flickvän bakade åt oss + att hon tog våra bröllopsfoton.

 

* Brudbuketten band jag också själv och som dekoration på varje bord satte jag en lupinbukett i stora gamla syltburkar som jag hittat i ett gammalt förråd hos mina morföräldrar och knytit en enkel rosett om...enkelt men fint <3

Dukarna sydde jag utav gröna lakan och en bunt panellängder som jag köpte billigt. Lakanen funkade sedan perfekt i minstingens spjälsäng.

 

 

* Till bröllopsinbjudningarna köpte jag ett lite finare papper och skrev sedan ut inbjudningarna med hjälp utav vår gamla skrivare och lite fin text.

 

* Vill ni ha levande musik på festen så fråga runt bland dina vänner och se om någon kan sjunga och spela eller varför inte nöja er med en vanlig stereo.

 

* Våga be om hjälp istället för dyra bröllopspresenter! Svärmor kanske kan baka ett par sorters kakor, lillasyster kanske vill dokumentera er stora dag med kameran, mm.

 

* Brudens frisyr och sminkning är lätt att göra själv om man inte känner någon som är duktig och villig att hjälpa till.

 

* Grejen är väl egentligen att göra så mycket som möjligt själv, planera, lägg er tid så kan ni spara många sköna kronor.

 

 

 

Tror att detta inlägg skulle kunna bli hur långt som helst, så jag sätter punkt här med en länk till ett utav mina gamla blogginlägg då jag och maken som bäst höll på med våran bröllopsplanering.

 


<3 Jag hoppas att ni som går i bröllopstankar fått något litet matnyttigt tips i alla fall <3 

Av Suzana - 21 mars 2017 08:22

Då så...tittar ut genom fönstret och snön vräker ner IGEN och värken & tröttheten sliter i kroppen...suck...men ja ja det är bara att kämpa sig upp ur sängen och se glad ut, det sista är väl inte nödvändigt men det underlättar ju i vardagen om man försöker tänka positivt och vara glad...

 

Och då det är 21 mars så kör vi naturligtvis på och Rockar socka idag...

 

 

<3 För alla är vi ju lika mycket värd även om vi är olika <3

 

Och något annat jag kan glädja mig åt idag är att det snart kommer ut en ny bok i Emma Hambergs "Rosengädda" serie...

 

 

...den sista men ändå <3

 

<3 Önskar er alla en riktigt fin dag! <3

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards