Alla inlägg under februari 2017

Av Suzana - 28 februari 2017 09:00

Då var det dags igen för veckan´s spartips...

 

 

...och den här veckan tänkte jag ge lite tips på hur man klarar utav alla dessa barnkalas som barnen blir bjuden till och de barnen själv har utan att bli ruinerad...

 

1. Om möjligt skapa dina egna födelsedagspresenter, åtminstone mindre barn brukar uppskatta dessa...

Sy tex en lekkub till lillasyster som fyller ett år...

 

 

(Jag orkade inte leta fram foton på mina egna lekkuber men lånar denna jag hittat inne på google och länkar ovan till utsprungskällan)

 

...eller varför inte lekmat till den lilla kocken...

 

 

(Samma med denna bild)

 

Ett år satte jag ihop "trolldegskit" som blev riktigt poppis:

Jag dekorerade en lämplig burk som jag sedan fyllde med några kakformar (köpt på loppis), en påse med de torra ingredienserna till degen och så själva receptet.

Kompletterade med en liten barnkavel som jag köpt för 10-20kr på lågprisvaruhus.

Blev riktigt bra <3

 

 

(Bildkälla: Google)

 

Säkert har ni en massa bra tips och ideer själv också på hemgjorda presenter.

Och även här är mitt presentskåp guld värt ;)

 

2. Temakalas brukar vara uppskattade och roliga för barnen och behöver inte alls bli så dyrt.

 

Biotema: En bra film som födelsedagsbarnet själv bestämt (kan lånas gratis på åtminstone vårt bibliotek), popcornpåse (pyssla ihop av papper och fyll med egenpoppade popcorn) och någon liten godispåse (köp billigt storpack och dela upp i småpåsar), en varsin festis, osv.

Vill man kan man ju gå lite över styr och dekorera vardagsrummet lite mer "biograf aktigt" och pyssla ihop biljetter som följer med inbjudningskortet, som sen lämnas vid ingången där tex pappa agerar "biografkassör", osv.

 

Badkalas: Om barnet fyller år mitt i sommaren kan man ju alltid ha kalaset på badstranden och köra med lite mer picknick inspirerat fika. Här i byn har vi en fin park mitt i byn med en liten badplats och där har vi haft ex antal kalas genom åren.

 

Det finns ju massor utav olika teman man kan testa, det är bara fantasin som sätter gränser och ta gärna barnet till hjälp.

Glöm inte godispåsen vid hemgång bara...verkar klassas som dödssynd ;) haha... 

 

3. Hittade ett par länkar när jag googlade där ni kanske kan hitta några bra spartips.

Zmarta

Berika ditt liv

 

Lycka till med kalasandet! =)

Av Suzana - 22 februari 2017 08:25

Jag brukar ju inte direkt sitta klistrad vid tv:n, men sen jag drabbades utav min trötthetsdepp så finns det oftast inte mycket annat jag orkar ta mig för om dagarna...

Och igår drog en ny serie igång som verkar vara som klippt och skuren för mig, nämnligen "Superskaparna" som går på kanal 7 på tisdags kvällar...snacka om inspirerande och vilket rum dom får skapa i...oj, oj, jag är inte allllls avundsjuk, neeej då... ;)

 

 

(Hela kreativa gänget som är med)

 

Nu längtar jag ännu mer tills min ork tillåter att få ordning uppe i min egen blivande atelje!

 

Försöker skapa något då och då i alla fall bara för att jag mår bra utav att skapa.

 

 

 

Senaste skapelsen är denna tavla...långt ifrån perfekt men vem är det... ;)

Av Suzana - 21 februari 2017 09:00

Tisdag igen och det betyder ju bara en sak här inne på bloggen, nämnligen att det är dags för veckan´s spartips igen...

Och den här veckan så drömmer vi oss fram emot sommaren och med den sommarlovet och rastlösa barn som vill sysselsättas, så denna gång skall vi försöka klura ut några sätt som man kan roa barnen på trots att plånboken är tunn...

 

1. Först ut är ju naturligtvis alla de klassiska sommarsysslorna som besöka badplatsen, picknick i lekparken, cykla, mm,mm...

Baka chokladbollar, bred mackor och blanda en stor flaska saft så blir inte fikat så dyrt.

 

   

 

2. Om inte vädret tillåter så kan ni ju alltid ha picknick på vardagsrums golvet, hyra/låna en film och mysa i soffan med popcorn och saft, gå på "skattjakt" och låta barnen leta efter något som ni vuxna har gömt och ritat upp en karta till, låna en bra bok på bibblan och läs högt för varandra, osv.

 

Håll även utkik i den lokala dagstidningen, på anslagstavlan vid mataffären eller dylikt efter olika gratisevenemang som dyker upp då och då.

Bla Lions och Rädda barnen brukar ha lite olika tillställningar. 

 

3. Om man har tillgång till bil eller har cykelavstånd till skogen så är ju en dagsutflykt ut i skogen vara en bra ide...

Och med lite fantasi kan dagen bli en spännande insektssafari med förstoringsglas och krypvänliga kläder, man kan klättra på stenar (bestiga berg), bygga en koja eller varför inte leta efter tomtenissarnas bo...

Avsluta med att grilla korv eller ät en macka med lite varm choklad till.

 

 

 

Har ni fler bra spartips i detta ämne så fyll gärna på i kommentarerna =)

 

Av Suzana - 14 februari 2017 09:00

Idag är det ju inget mindre än Alla Hjärtans Dag så Veckans spartips får gå i just det temat...

 

 

Så här bjuder jag på ett gäng tips på olika Alla Hjärtans Dags gåvor som du enkelt kan pyssla ihop själv och som inte behöver kosta skjortan <3

 

1. En söt burk som du pyntar, skriv små rara ord på lappar du sen fyller burken med <3

 

(Bildkälla: Google)

 

2. Lite på samma tema går detta tips där du kan återvinna din gamla kortlek och skapa en söt liten bok <3

 

(Bildkälla: Google)  

 

3. Dessa hjärtformade klubbor är ju bara för söta <3

 

 

 

4. Även så denna lilla "tändsticksask" <3

 

 

(Bildkälla: Google)

 

5. Eller varför inte baka hjärtformade muffins med hjälp utav detta smarta tips <3

 

(Bildkälla: Google)

 

6. Är du minsta händig med virknålen så kan du snabbt slänga ihop ett sånt här sött hjärtearmband <3

 

 

<3 Önskar er nu alla en riktigt fin Alla Hjärtans Dag!! <3

Av Suzana - 13 februari 2017 19:37

Kom hem igår ifrån Örebro där jag har besökt min son med familj över helgen...är nu en trött och slut farmor med det var så mysigt att träffa denna lilla sötnos igen...

 

 

...ja och självklart hans föräldrar också <3

 

Gossen har växt massor sen jag sist var dit och jag hoppas att jag snart kan fara ner igen

 

Har lyckats ragga tag i en gratis spjälsäng via fb då ungdomarna behöver en sådan till gossen snart, tror den blir perfekt med lite färg och en ny madrass. Så vid nästa besök skall jag leverera den också är det tänkt.

 


Av Suzana - 9 februari 2017 20:29

Ja då har man suttit bänkad som maskot vid bowlingen ikväll...saknar att spela men kände att till och med bara sitta på sidan om och titta på var superjobbigt...bowlingen är alltså en utav de saker jag nu plockat bort för att orka bli frisk igen...och troligtvis kommer jag inte ens orka följa med varje gång och heja på maken som fortfarande är med och spelar...

 

 

 

Men just nu måste min hälsa vara prio ett.

Av Suzana - 7 februari 2017 09:00

Är ni redo för lite fler klassiska spartips? Kör vidare med några gamla välkända spartips då min hjärna fortfarande känns lite mosig och jag helt enkelt bara inte orkar vara såå kreativ...

 

 

1. Passa på att få lite motion och spara pengar och miljön samtidigt...gå/cykla/samåk...ingen nyhet under solen men ack så aktuellt ändå...

 

 

(Bildkälla: Google)

 

2. Lämna inte tv:n och andra elektriska apparater i standby läge, dra ur mobilladdar sladden och spara många sköna kronor...

 

3. Duscha en snabbis istället för att bada, det sparar många liter rent dricksvatten och slantar i längden...

 

 

(Bildkälla: Google)

 

...och inte blir ni mindre ren... ;)

 

Hoppas att ni gillar mina tips även om dom kanske inte är några nyheter precis!


Av Suzana - 5 februari 2017 11:21

Jag är fortfarande dötrött, har ständig grym värk och mår som en urvriden disktrasa...

 

Men gör mitt bästa för att vila och ta det lugnt...ett "projekt" per dag får räcka...något som gör mig glad, något jag mår bra utav...

 

 

 

Igår var jag ut på en kort loppistur och snabbt in på ica...sen blev det att ligga på soffan resten utav dagen...men jag gjorde det för att JAG ville det, för att JAG tycker det var skoj och därför värt det...

 

 

 

Idag vet jag inte ännu...vilar vidare så får vi se...blir det något så blir det något, annars må det vara hänt... 

 

Orkar prata i telefon ca 5min sen försvinner all ork och koncentration och jag hör bara ett brus utav ljud...så det är inte för att vara elak jag är "osocial" det är bara vad jag orkar i dagsläget...

 

Det är lika med allt annat...pyssla, skriva, läsa, se på tv eller data, mm...funkar korta stunder med mycket vila i mellan...

 

 

Svårt för familj, omgivning mfl att ta in och verkligen förstå verkar det som...

 

Gäller även MIG själv, men jag börjar acceptera läget mer och mer...

 

Men det tog lång tid för mig att "bryta ner" mig själv med alla måsten och krav att försöka vara alla och mig själv till lags till denna milda grad...

Så det kommer att ta lång tid...mycket lång tid...att komma tillbaka till ett liv där jag fortfarande måste dra i handbromsen och priotera mig själv mer...

 

Hoppas att det skall lösa sig och att min omgivning skall acceptera och förstå...

 

Bara för att jag skrattar och ler så betyder det INTE att jag är frisk...det betyder bara att jag paddlar vatten och försöker hålla näsan över vattenytan för att inte bryta ihop helt...

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards