Alla inlägg under april 2014

Av Suzana - 29 april 2014 20:33

Jag verkar ha blivit för trött och kall när jag igår spenderade halva dagen hemma hos min mor och bonusfar och hjälpte till med lite utav varje i trädgård och hus..


 


Vaknade i morse med feberfrossa och dunderförkylning..och naturligtvis toppat utav grym värk i mer än hela kroppen..

Helt slut med andra ord..men vardagen måste ju tas hand om när man har skolbarn och djur..

Och sen har jag varit upp till mor idag igen och hjälpte till att bära tillbaka dom tunga utemöblerna (sopade, skurade och oljade deras altan igår..) och körde därifrån ännu ett slapvagns lass med sand hem hit (perfekt att lägga på gångarna mellan odlingsbäddarna..)..

Så nu är jag MER än slut..orkar knappt lyfta ett finger..


Är huvudet dumt (läs: helt slut i kolan..) får kroppen lida heter det ju..att jag aldrig lär mig!!

Och naturligtvis som glasyr på kakan så kom ju min lingonvecka nu också lite sådär lagom grymt lägligt..


DUMMA DUMMA mig! LE och se GLAD ut Sanna..LE..!!

Av Suzana - 28 april 2014 21:57

Idag träffade jag på en söt liten taggig besökare i vår trädgård..


 


Årets första igelkotts besök! <3


Av storleken att dömma så gissar jag på att det är en fjolårs unge.


<3 Såå himla söt!! <3

Av Suzana - 27 april 2014 21:37

Ikväll har jag och min väninna Kicki varit på bio och sett den tokroliga filmen..


The other women


 


Rekomenderar filmen varmt! Den bjöd på många skratt och glada utrop!! =)


Den får 5 utav 5 möjliga stjärnor.

Av Suzana - 25 april 2014 21:38

Sakta men säkert börjar min "hönshusvagn" ta form..bottenplattans regelverk är klart..hann såga till en del reglar till det övriga också innan myggen blev för ettrig så jag gav upp för dagen och gick in..


 


Tar ju lite extra tid när man samtidigt skall knacka ur en massa gammal spik, mm..


Men skall det vara återbruk så skall det.. =)

Av Suzana - 24 april 2014 22:05

Idag har det bla blivit lite trädgårdsstök igen..


Började dagen med att låna en vinkelslip utav min syster yster och lekte loss på ett rostigt armeringsnät och tada..så var spaljen fixad till min "nyinflyttade" björnbärsbuske..



Tycker att den inte blev så tokigt om jag får säga det själv.. ;)


Sen har jag även passat på att plocka in lite nässlor..


   


..och har därför kunnat avnjuta en ljuvligt god nässelsoppa ikväll tillsammans med näst äldsta sonen som är den enda i familjen..utom jag då..som uppskattar denna vårprimör..


MUMS!! <3


   


I övrigt har dagen bjudit på både det ena och det andra..som en massa tvätt och bullbak, mm.. =)


Hur har er torsdag sett ut?

Av Suzana - 23 april 2014 20:05

Idag har jag och lilltrollet haft ännu en utedag..när älsklingen farit till jobbet så knatade jag och gossen också hemifrån..

Blev först en tripp till biblioteket och hämta ut boken "Rätt ur jorden" av bla Bella Linde..riktigt intressant bok som jag funderar på att köpa in till mitt privata bibliotek..


 


Därefter blev det en snabbsväng in på ica innan vi tog en liten fika i parken och lekte en stund..


 




 


När gossen lekt av sig ordentligt så tog vi en promenad hem till goa P med bloggen "Ekotankar" och hälsade på en stund..


Även P och hennes familj är jätteduktig på detta med att leva mer självförsörjande..jag är lyckligt lottad som har så många fina vänner som ger mig så mycket på många vis..och nu menar jag inte bara matriellt.. <3


Kikade in i deras nya växthus där deras höns just nu har fullt upp med rensnings arbete..


 


     


..önskar att jag också hade råd att köpa ett sådant växthus, men men just nu tillåter inte ekonomin något sånt inköp.. =/


Men jag får börja samla på mig gamla fönster och bygga mig ett större växthus i framtiden..man får leva på sina drömmar.. <3


 


Fick med mig lite fina fröer som P själv "drivit fram" och lite smått och gott till min blivande "hönshusvagn" från hennes goa sambo hem..


Tack än en gång snälla rara ni! <3

Av Suzana - 22 april 2014 20:32

Idag har jag och lilltrollet varit på besök i vackra Pröjsa där min goa väninna Lavendelskorpan med familj bor..en familj som är helt suverän på detta med självförsörjning och jag trivs som fisken i vattnet hemma hos dom.. <3


 


Idag fick jag lära mig hur man går till väga när man tappar björksav och kokar björksirap..vi strövade i skogen och plockade enbär och såg en hel del matnyttigt.. =)


Lilltrollets tålamod höll inte allt för många timmar tyvärr..


 


..men jag är ändå nöjd med dagen.. <3


Nästa gång jag åker dit skall jag få testa att göra granskotts sirap..längtar redan!! =)

Av Suzana - 21 april 2014 20:16

Idag har det blivit en riktig trädgårds pyssel dag..den började med ett besök till granngården för inköp utav planteringsjord, gödsel och täckbark..


Allt för att jag skulle få mina nya skyddslingar i jorden..


Nya äppelträdet fick ta plats där ett gammalt äppelträd växt för 15-20 år sedan så jag inbillar mig att jorden skall ha återhämtat sig tillräckligt för att det nya trädet skall må gott där..


 


..enligt dom på plantskolan så skall ju detta träd inte bli direkt stort så därför vågar jag sätta det så pass nära mitt växthus..


Plommonträdet fick plats mellan mina Iris "buskar"..




..och björnbärsbusken fick ta plats i en rabatt vid en varm södervägg..och där fick jag lov att rensa bort minst ett ton kvickrot innan planteringen ens var möjlig..pust..


  


Nu fattas bara att jag fixar en spalje..tanken är att jag skall leka med vinkelslipen och göra ett utav ett rostigt armeringsnät som ligger och skräpar här på tomten..man tager vad man haver heter det ju.. ;)


Sen har alla nya pallkragar som jag tidigare fått på plats..bottnats med det som jag städade ur hönshuset i höstas och la i en kompostlimpa..innan jag fyllde på med ny jord..


   


Hönsen tittade nyfiket på..



..och hoppades på att det skulle hittas några maskar som dom kunde få kalasa på.. ;) 


Nu trött och mör i hela kroppen men ack så nöjd med dagens arbete.. =)

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards