Direktlänk till inlägg 13 maj 2016

Torkar för fullt...

Av Suzana - 13 maj 2016 21:16

Något annat jag försökt hinna med så mycket så möjligt de senaste dagarna är att torka div växter till framtida behov...


Förutom nässla och daggkåpa...


 


...så har jag även torkat en liten teblandning som jag rätt och slätt kallar "Trädgårds blandning" och den är en blandning utav bla svartvinbär, hallon, smultron, jordgubb, mm...ja helt enkelt det som finns att finna i trädgården just nu... =)


Skördar/samlar ni något just nu?

 
 
Ingen bild

Åsa.Li

13 maj 2016 23:23

Snart har även nässlorna kommigt upp här så då ska jag också plocka. Hade även tänkt mig svartvinbärste men just nu är de bara knoppar. Går det att göra te på hallonbladenoch jordgubbarna också? Vad torkar du mer? Känner mig tagad på att göra eget te:-)

Suzana

14 maj 2016 21:14

Oj ja hallon och jordgubbsblad funkar bra i te, passa på att plocka så fort du får chansen =)
En länk som jag tycker är bra: http://berlof.se/plocka_te.htm

 
Ingen bild

klockarbarn

14 maj 2016 11:39

Åh, jag hade massor med tankar om vad jag skulle så och skörda både i trädgården och i skogen. Målet är att lära mig en eller två nya växter som går att äta varje år. Och dessutom testa ärr laga nåt på det. Men kroppen och ryggen tar mot i år värre än tidigare. Jag vill inte resa mig ur sängen idag ens. Förra året plockade jag rönnbärsblad som jag torkade till te. Det är gott men beh ganska mkt. Jag plockade också björklöv, nösslor och kirskål. Det jag inte själv äter upp ger jag marsvinen. Tänkte gå ut i skogsdungen och plocka nässlor idag för att göra nässelvatten. Det regnar så att plocka för torkning är olämpligt. Jagh ar heller ingen inspiration att blogga. Inte att sy eller pyssla heller för den delen. Jag kommer väl igen vad det lider. Jag uppskattar i alla fall alla dina inlägg.

 
klockarbarn

klockarbarn

14 maj 2016 11:41

glömde att säga att maskrosmarmelad är värt att testa. Har gjort det i två år i rad. Uppskattas av väldigt många och är dessutom en fin gåva att ge bort.

http://www.klockarbarn.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzana - 4 juni 2019 20:48

I natt som var så slog magsjukan till och idag är jag mer död än levande, men det är ju kanske rätt bra så jag faktiskt blir tvungen att bara ta det lugnt mer eller mindre för att bli frisk igen..   För i vanlig ordning så har dagarna rusat på oc...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:55

Något jag har drömt om i många år nu är att få besöka musikfestivalen URKULT och jag hoppas hoppas att det kan bli av i år, beror ju lite på hur det ser ut med pengar och hur jag skall ta mig dit och så..   Men finns viljan så brukar ju resten lö...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:02

Det händer en del här hemma nu och vi har fått tillökning i djurfamiljen <3   Kaninungarna kom för ett tag sedan..             Duktiga kaninmamman Daisy <3   ..och i tisdags förra veckan så kikade den första kycklingen u...

Av Suzana - 29 maj 2019 10:30

I lördags tog jag och min vän Lars en tripp till Dalarna för att i första hand besöka en marknad i Mörtsjöbo där några utav våra vänner stod och sålde..det har varit tjat att även vi skulle komma dit och sälja men vi tänkte att det nog var bäst att b...

Av Suzana - 26 maj 2019 21:01

STORT GrAttIS till alla fina starka underbara mammor där ute! <3   Hoppas att ni har haft en fin morsdag, det har i alla fall jag haft! <3   Dagen började med go´fika på sängen..       ..och en fin liten kylväska i present..  ...

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards