Alla inlägg under april 2017

Av Suzana - 30 april 2017 19:48

Igår stod då jag och min vän Lars på marknad och sålde, ingen utav oss hade tagit med några stora mängder för att slippa släpa hem en massa igen...men det som då istället hände var att vi fick sälja i stort sett tomt på bordet långt innan stängningsdags!

Ja inte lätt att bedömma ibland...*haha*

Själv kom jag hem med två förpackningar sub way kakor och det var det ju ingen här hemma som blev ledsen för... ;) hehe...


Tyvärr var det ju för det kallt och blåsigt mest hela tiden vi stod där så idag mår jag ju allt annat än bra...trött och värk ifrån h-vetet...med andra ord så har jag inte orkat så himla mycket idag... =(

 

Men då vi (jag och maken) hade bestämt att gå iväg på ett loppis som klass 9 på celsius skolan ordnat för att få ihop till skolrese kassan så släpade jag mig dit i alla fall och köpte en del...

 

   

 

Kom hem med allt detta för "bara" 115kr...inte allt för blodigt och det mesta kommer att komma till nytta i mitt nya craftroom och/eller i div presentpyssel bara kraften kommer tillbaka och jag orkar göra något vettigt med min tid igen...

 

Försöker locka igång livsandan igen och har därför googlat efter en massa inspirations bilder men det verkar inte hjälpa...tyvärr...men såsmåningom så...

 

(Bildkälla: Google)

                 

 

<3 Önskar er alla en trevlig valborg! <3

Av Suzana - 27 april 2017 15:24

Bombar mig själv med inspirationsbilder för att få fart på livsandan igen, så att jag orkar ta tag i min blivande atelje eller craft room som jag nog skall kalla det istället...men det går trögt... <3

 

     

 

     

 

         

 

(Bildkälla för alla bilder: Google)

 

<3 Hoppas att er torsdag är bättre <3

 


Av Suzana - 26 april 2017 12:00

På lördag är det dags att stå på marknad igen, jag har minimerat antalet marknader som jag skall stå och sälja på för att inte ta ut mig...men denna ska då jag och min vän Lars stå på... 

 

 

Jag kommer i alla fall att ta med en del bakat, i övrigt får vi se...hantverk säljer ju så himla dåligt... =/ 

 

<3 VÄLKOMMEN VETTJA!! <3

Av Suzana - 25 april 2017 09:39

Usch och fy, en massa snöyra och flera dm snö idag och jag som bara måste ner till Bollnäs på ADHD föreläsning...huga!! =(

 

Tur man inte hunnit stuva undan alla vinterkläder ännu...

 

 

(Bildkälla: Google)

Av Suzana - 25 april 2017 08:00

En ny vecka och dags igen för ett nytt Veckan´s spartips! Den här veckan tänkte jag tipsa om en del saker som man kan använda om och om igen istället för alla dessa engångsartiklar...

 

 

1. Något som man använder bara en gång och sedan slänger är ju tex plastfolie, men där finns en smart miljösnällare lösning att använda istället nämnligen Beewraps...

 

(Bildkälla: Google)

...helt enkelt ett bomullstyg som behandlats med bivax och som efter varje användning bara behöver sköljas av och torka.

Tips på hur du enkelt gör dina egna hittar du här.

 

2. Ni vet dessa tunna sladdriga plastpåsar man alltid köper lösvikts frukt i...

 

(Bildkälla: Google)

...sy egna påsar istället, funkar kanon och är snällt mot miljön.

 

3. Använder ni mycket hushållspapper för att torka smutsiga munnar, mm?

 

 

(Bildkälla: Google)

Varför inte sy ett gäng fina tygservetter som ni kan använda om och om igen?

 

4. Jag har ju redan tipsat om en del annat som skulle platsa i detta blogginlägg, som tex tygkassar istället för plastkassar, tvättlappar, mm...

   

(Bildkälla: Google)

Vet inte om jag tipsat om kaffefilter i tyg? Men annars gör jag väl det nu då! Går att köpa färdiga eller sy egna ;)

 

Hm börjar bli svårt att komma på bra spartips att blogga om, men jag funderar vidare.



Av Suzana - 24 april 2017 17:22

Då jag inte orkar göra så mycket mer än bara sitta rakt upp och ner idag så har jag kikat och låtit mig själv inspireras från en massa pysseltips inne på tv-programmets Strömsö´s hemsida, finns så sjukt mycket skoj man kan pyssla med! =) 

 

Har nu fått en massa inspirerande ideér som jag skall göra verklighet utav såsmåningom bara ork och tid finns. Idag är värken inte att leka med och det är kallt & blåsigt utomhus, perfekt väder för att bara sitta och uggla med virkningen i högsta hugg... ;)

 

 

 

 <3 Kika in och låt er inspireras ni med <3

Av Suzana - 19 april 2017 14:24

De senaste dagarna har jag haft lite roligt med att göra lite olika produkter med bla bivax...det doftar gott i hela huset nu <3

 

Idag testade jag att göra mitt första egengjorda beewrap!!  

 

 

Blev inte så tokigt, skall prova det ett tag och blir jag nöjd så kör jag på och gör fler...projektet kostade mig för övrigt inte en krona...tygservetterna fick jag till skänks tidigare och bivaxen har jag bytt till mig mot ett 12-pack ägg...

       

 

Sen bestämde jag mig för att slänga ihop en hel bunt med olika salvor att visa mina kursare imorgon, vi skall göra egen ringblomssalva...men tänkte visa upp och berätta lite mer om andra sorters örtsalvor också så dom får lite mer "kött på benen" ...

 

 

Så det har blivit bla salva på nässla, groblad, granskott och rölleka olja. 

 

Spännande att testa på ;) 

Av Suzana - 18 april 2017 08:00

Ännu en vecka har passerat och det är dags för mig att presentera ännu ett Veckan´s spartips. Och då mitt trädgårdspysselsug är stort nu så tänkte jag ge lite spartips i det ämnet denna gång. =)

 

 

 

Och hur kan man då spara i trädgården?

 

Det självklara är väl att vara rädd om sina verktyg så dom håller länge, länge, så det behöver jag inte tipsa om eller hur?

 

1. Men att köpa dyra krukar till sina frösådder är ju helt onödigt...man gör enkelt sina egna med hjälp utav tidningpapper eller så använder man tomma mjölkkartonger eller liknande.

 

(Bildkälla: Google) 

 

2. Om man anlägger en kompost så kommer man få finfin jord efter bara något år...

 

 

(Bildkälla: Google)

 

...och ogräs som tex brännässla, vallört, mm blir ett fin fint gödningsmedel...

Vintertid tar jag torkad nässla, häller kokande vatten över, låter dra och svalna innan jag silar utav och häller på flaska.

 

 

Gratis blomnäring!! 

 

3. Om man känner andra odlingsintresserade personer så kan man ju alltid byta fröer och kanske till och med plantor med varandra...

 

 

(Bildkälla: Google)

...oftast gör man ju inte åt en hel fröpåse och gör man det så kanske man istället har ett överskott utav just den plantan  ;)

 

4. Planteringsstöd utav olika slag gör man enkelt utav olika grenar och kvistar.

 

 

(Bildkälla: Google)

 

Lycka till!

 

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards