Direktlänk till inlägg 6 november 2009

Lite fredagsgott..

Av Suzana - 6 november 2009 14:12

Idag fick jag en sån lust att baka en kaka ifrån ett recept jag hittade på ica igår, lite mysigt att bjuda älsklingen på nybakat kaka med vaniljvisp och kaffe när han kom hem från jobbet.. =)

Det var en äppelkaka med kardemumma och citron i..supermums blev det!

Min kära mormor och morfar lyckades pricka in när den var klar och fick sig varsin mumsbit dom med, fick MVG+ av dom (visseligen brukar dom älska allt jag bakar, men men..) och älsklingen vart glad och tyckte att han har världens goaste blivande fru.. =) hihi..

 

Lägger in receptet utifall någon annan har lust att testa något nytt också!

 

125g smör eller margarin

1,5dl strösocker

1tsk vaniljsocker

1 citron, rivet skal

2 ägg

2,5dl vetemjöl

1/2tsk bakpulver

2msk mjölk

 

Fyllning och garnering:

3-4 medelstora äpplen

1tsk kardemumma

1msk strösocker

 

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj o bröa en rund form med löstagbar kant.

Ca. 24cm i diameter.

 

2. Smält matfettet och låt det svalna.

 

3. Rör matfettet med socker, vanilj och citronskal. Tillsätt ett ägg i taget och rör mellan varje. Rör ner mjölet blandat med bakpulver och mjölken.

Häll smeten i formen.

 

4. Skär äpplena i tunna skivor. Stick ner dom tätt i smeten. Strö blandningen med kardemumma och socker över äpplena.

 

5. Grädda kakan i nedre delen utav ugnen 30-35min.

 

6. Servera kakan ljummen eller kall med glass, vaniljsås eller grädde.

 

GOTT GOTT!! =)

 

    

 
 
Tant Grön

Tant Grön

6 november 2009 15:27

Mmmmmm, det ser jätte gott ut, älskar allt med äpple.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Emma

Emma

6 november 2009 15:32

Oh! Ser riktigt gott ut! Kram

http://leonsmamma.bloggagratis.se

 
Ingen bild

kim

6 november 2009 16:17

de ser mumsigt ut & låter super gott :)
Själv gjorde jag kladdkaka-muffins till min underbara mamma som fyllde 40 igår :)
Hon va jätte nöjd & alla gäster tyckte dom va goda :)

 
Lycke

Lycke

6 november 2009 20:34

Ja, vännen min, jag ska vara lugn och fin!!! Hoppas bara att det känns lugnt och gott för dig! Annars så skriver du bara till mig - jag publicerar inte om du skriver det! Är bättre skriva på bloggen för jag kollar så sällan mailen!!! Alla sover utom jag - som vanligt! Så det är bra att ha något att pyssla med...sitter med min virkning :)

Kramhögar Lycke

http://till-vidas-ara.blogspot.com

 
Lycke

Lycke

6 november 2009 21:44

Låter som en god film!!! Det är ju när det är tufft som man behöver goa vänner:))) Jag sitter och virkar framför tv:n jag..har just tappat bort virknålen..eeek...stora probkem:) Det är blött och slaskigt ute och jag är glad att jag är inne!!!
Ser älldeles förfärligt gott ut det där!!!

Fredagskramar Lycke

http://till-vidas-ara.blogspot.com

 
MIA

MIA

6 november 2009 23:27

Ser ju riktigt mumsig ut. Gillar inte riktigt kardemumma, men den går ju allt att utesluta. Det är ju farsdag på söndag, kanske detta vore ngt för min "gubbe". Han ÄLSKAR allt sött, inte bara mig *L*.
K:MIA

http://humlisbloggar.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

7 november 2009 11:27

Hej Sanna! Jag har äntligen sprungit på mina älfseredskataloger och skall sätta mig och leta upp bilderna i din logg under kvällen. Har även tagit bilder på den bonaden vi har talat om, vill du ha den med lite kantdefekter -som avhjälps med en tejpbit- så får du den gärna!
Hör av dig till mig i mail bortbytingen@telia.com så kan jag skicka bilder på kanten, en liten reva.

Med löfte om bättring, jag har varit väldigt kaotisk det sista, säkert för många bollar i luften på en och samma gång. (gaaah). Men det är så skönt när man börjar hitta sig själv igen.

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzana - 4 juni 2019 20:48

I natt som var så slog magsjukan till och idag är jag mer död än levande, men det är ju kanske rätt bra så jag faktiskt blir tvungen att bara ta det lugnt mer eller mindre för att bli frisk igen..   För i vanlig ordning så har dagarna rusat på oc...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:55

Något jag har drömt om i många år nu är att få besöka musikfestivalen URKULT och jag hoppas hoppas att det kan bli av i år, beror ju lite på hur det ser ut med pengar och hur jag skall ta mig dit och så..   Men finns viljan så brukar ju resten lö...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:02

Det händer en del här hemma nu och vi har fått tillökning i djurfamiljen <3   Kaninungarna kom för ett tag sedan..             Duktiga kaninmamman Daisy <3   ..och i tisdags förra veckan så kikade den första kycklingen u...

Av Suzana - 29 maj 2019 10:30

I lördags tog jag och min vän Lars en tripp till Dalarna för att i första hand besöka en marknad i Mörtsjöbo där några utav våra vänner stod och sålde..det har varit tjat att även vi skulle komma dit och sälja men vi tänkte att det nog var bäst att b...

Av Suzana - 26 maj 2019 21:01

STORT GrAttIS till alla fina starka underbara mammor där ute! <3   Hoppas att ni har haft en fin morsdag, det har i alla fall jag haft! <3   Dagen började med go´fika på sängen..       ..och en fin liten kylväska i present..  ...

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards