Alla inlägg den 31 januari 2016

Av Suzana - 31 januari 2016 18:36

Något jag försöker göra så mycket jag bara kan, är att minska på sopberget...och ett bra sätt är ju att minska på matsvinnet...  

Har turen att då och då få lite utan sånt som en lokal livsmedelsbutik inte kan sälja...bröd med datum som nyss gått ut eller har kort datum (det äter vi av, torkar och gör ströbröd utav, ger till hönsen, mm...), frukt och grönt med skönhetsfel eller tex en dålig tomat i en förpackning med i övrigt fina, osv...


Gillar att utmana mig själv att vara kreativ och hitta på och testa på lite nya recept utav det som finns...

Tex förra veckan kokade jag en mumsig grönsaksröra med bla tomat och paprika från min senaste "leverans"...


 


...och serverade med kyckling och ris, supergott!!


 


Dagen efter stekte jag upp lite halva priset köttfärs, blandade i resten utav grönsaksröran från gårdagen, en halvfull burk med tacosås som blev över senast vi åt taco, grädde, kryddor, mm...



...blev mums med pasta!!


   


Äpplena från samma leverans kokade jag ihop en liten sats med äppelmos utav...

Mums!!


 


...satte den slockande kruksalladen i kallt vatten och dagen efter var den riktigt fin och krispig igen och hönsen blev superglad åt lite grönt mitt i vintern...


   


..."stubbarna" står nu i köksfönstret tillsammans med bla purjolöks "stubben" och börjar redan ge små fina salladsblad igen...


Nu kan ju varken vi eller hönsen äta allt då en del mat helt enkelt är för dålig...men då finns ju alltid komposten som tacksamt tar hand om överskottet... <3


Hur gör ni för att minska på sopberget?


 

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards