Direktlänk till inlägg 7 januari 2014

Lussekatter, trädgårdsstök och annat tok..

Av Suzana - 7 januari 2014 16:00

Idag vaknade jag redan klockan 08 med en vansinnig lust att baka lussekatter..knäppt jag vet men varför skall man vara som alla andra liksom? ;)


Så det blev en sats lussekatter bakad och lite annat gott utav bara farten..



..och efter att jag tröttnat på att dona i köket så blev det en sväng ut i trädgården..skämde bort mina höna pönor med lite "godis" (rönnbär)..förberedde ett par till nya odlingslådor (..tog fram mina sista 4 pallkragar, la ut dagstidningar i botten och bottnade med ris och löv..)..såg min gamla plåt soptunna med nya ögon..


 


..hmm tror ni inte att den skulle kunna bli en utmärkt kompost tunna? Tänkte om man borrar några hål i botten och några runt om.. 

Får fundera lite till på den.. ;)


Syr vidare på mina fåglar, pluggar och donar, mm, mm..


Hur er dag sett ut så långt?

 
 
Lena

Lena

7 januari 2014 17:12

Den tunnan kommer att fungera utmärkt, med lite hål här och var....;-)
Ha det bra!
Kram Lena

http://lenashagtorp.blogspot.com

 
x-handarbete-pyssel

x-handarbete-pyssel

7 januari 2014 18:22

Nä, varför anpassa sig efter vad sig bör enligt traditioner?
Bättre att göra saker när man är inspirerad!
Gissar på att det var gott med lussekatter och att det blev uppskattat av familjen! :)

Soptunnan som kompost... hmmm...
Tänker att det kan bli bökigt med att röra runt i komposten då.
Och även bökigt att tömma.
Men är den helt hel i botten och typ lufttät (vet inte om det sistnämnda är helt nödvändigt) så kan den passa bra till att ta död på rotogräs. Man lägger i rotogräset i helt sluten behållare och ställer den i solen några månader. Det ska ta död på rotogräset har jag läst.
Kan vara värt ett försök kanske? Så får man fin jord av det illa omtyckta rotogräset. :)

http://x-handarbete-pyssel.blogspot.se

Suzana

8 januari 2014 15:48

Jodå nog uppskattades mitt lilla infall alltid, nästan alla lussekatter åts upp redan igår.. ;)

Tror jag behåller tunnan som den är och letar någon annan behållare att göra kompost utav, tror den kan vara rätt svår att göra hål i.. =)

 
Petra

Petra

8 januari 2014 10:51

Planerat lite fröinköp och haft besök av reporter med fotograf. Till helgen blir det ett reportage om mig i "Helga". Hönsen blir nog också med :)

http://ekotankar.blogg.se

 
Maria

Maria

9 januari 2014 14:25

Jag bakade också lussekatter förra året i januari, bara för att jag fortfarande var sugen. De räckte dock ändå tills i höstas eftersom jag är glutenallergisk och det bara var jag som åt av dem. Så nu får det bli kanelbullar nästa gång jag bakar.

http://www.jagblommar.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

9 januari 2014 15:11

Hej på dig. God fortsättning på nya året. Nu så är jag hemma igen efter allt helgfirande.Skönt att det är vardag igen. Lussebullar gode tid nu är jag less på gula bullar vill ha semlor fniss kondiset har det redan skall köpa i morgon har jag tänkt. Din soptunna blir säkert bra till kompost jag har galler som jag satt ihop 3 st fyrkanter längst ner i trädgården där åker grejorna ner och det har gått jättebra man får ju sköta om komposten förstås men det blir fin jord att lägga på rabatterna sen. Den jord man köper i säckarna är så dålig tycker jag oftast man får fylla i allt möjligt i den med ju, Bäst med egen kompost testa du om du har lusten

http://filifjonkan.se-bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Metronyx

9 januari 2014 15:59

Tror också du skulle svära över hur svårt det hade varit att röra om i komposten med just en sån tunna. Man kan ju ha så att den går att rulla/snurra om den hängs upp i sidled och man vill stå och skära upp för en skjutlucka och svetsa fast locket. Men så mkt arbete, nja kanske inte. Gör som vi annars, snickra en lår (tätt emellan plankorna), dela den i tre (inte två som vi) utrymmen och täta med frigolit. Tättslutande lock med gångjärn. När man har en kompost tycker jag att det knepiga är att det första årets omgång inte blir "riktigt genomstekt" ; P Man måste nästan låta den puttra lite till, och har man bara två fack så blir dilemmat var ska man lägga det ständiga matavfallet när andra facket är fyllt och det första fortfarande behöver lite mer tid.
Men som provkompost räcker kanske en behållare, om det handlar om att känna sig för huruvida man vill ha kompost eller ej. I min kommun är det ju obligatoriskt med antingen egen kompost eller att lägga kompost i papperpåse, vidare till tunna som sen hämtas av kommunen, som sopor fast det går till allmän kompostering.

Suzana

18 januari 2014 17:10

Har ändrat mig och bygger en kompost ifrån grunden istället..måste bara finna inspiration på hur den skall se ut först och börja hamstra material.
Tunnan kommer få bli fodertunna istället.. =)

 
Basilica

Basilica

9 januari 2014 22:23

Det finns lite pärlor kvar och eftersläntrande pengar kommer Emma att lämna i forma av något ätbart.
Hör av dig om du är intresserad.
Hälsningar Maud

http://basilicablogg.se

 
Borgmästaren

Borgmästaren

14 januari 2014 20:35

Älskar lussekatter, men hade nog dragit mig för att göra det så här direkt efter jul. Kul att du gör det! Idag i övrigt vabbat och haft det rätt lugnt.

http://mitthemarminborgnaturligtvis.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzana - 4 juni 2019 20:48

I natt som var så slog magsjukan till och idag är jag mer död än levande, men det är ju kanske rätt bra så jag faktiskt blir tvungen att bara ta det lugnt mer eller mindre för att bli frisk igen..   För i vanlig ordning så har dagarna rusat på oc...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:55

Något jag har drömt om i många år nu är att få besöka musikfestivalen URKULT och jag hoppas hoppas att det kan bli av i år, beror ju lite på hur det ser ut med pengar och hur jag skall ta mig dit och så..   Men finns viljan så brukar ju resten lö...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:02

Det händer en del här hemma nu och vi har fått tillökning i djurfamiljen <3   Kaninungarna kom för ett tag sedan..             Duktiga kaninmamman Daisy <3   ..och i tisdags förra veckan så kikade den första kycklingen u...

Av Suzana - 29 maj 2019 10:30

I lördags tog jag och min vän Lars en tripp till Dalarna för att i första hand besöka en marknad i Mörtsjöbo där några utav våra vänner stod och sålde..det har varit tjat att även vi skulle komma dit och sälja men vi tänkte att det nog var bäst att b...

Av Suzana - 26 maj 2019 21:01

STORT GrAttIS till alla fina starka underbara mammor där ute! <3   Hoppas att ni har haft en fin morsdag, det har i alla fall jag haft! <3   Dagen började med go´fika på sängen..       ..och en fin liten kylväska i present..  ...

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards