Direktlänk till inlägg 9 oktober 2012

That´s life..

Av Suzana - 9 oktober 2012 11:15

Hej!

Mitt namn är Fibromyalgi.

Jag är en Osynlig Kronisk Sjukdom och jag är din följeslagare för resten av livet.

Andra runt omkring dig kan inte se eller hota mig, men DIN Kropp kan känna mig.


Jag kan attackera dig var, när och hur jag vill.

Jag kan orsaka dig våldsam smärta eller, om jag är på bra humör, orsaka dig värk överallt.

Jag minns när du och Energi sprang omkring tillsammans och hade kul.

Jag tog Energi ifrån dig och gav dig Utmattning istället.

Försök ha kul nu!

Jag tog även God sömn från dig och gav dig Fibro-Dimma i utbyte.

Jag kan få dig att darra inombords, eller få dig att frysa eller svettas medan alla andra känner behag.

Javisst ja, jag kan få dig att känna ångest eller depression också.

Om du har planerat något eller ser fram emot en spännande dag,

så kan jag ta det ifrån dig med.

Du bad inte om mig, jag valde dig utav olika anledningar, tex det där viruset du aldrig blev fri ifrån, eller den där bilolyckan eller kanske var det de där åren av förödmjukelse och trauman?

Hur som helst jag är här för att stanna.


Jag hör att du tänker gå till en läkare som kan göra dig utav med mig.

Jag skrattar så jag kiknar.

Försök du bara.

Du kommer behöva gå till många, många läkare innan du hittar någon som kan hjälpa dig på ett effektivt sätt.

Du kommer bli ordinerad värktabletter, sömntabletter, energipiller,

tillsagd att du lider av ångest och depression,

rekommenderad att prova TNS, bli masserad,

tillsagd att om du sover och motionerar regelbundet så kommer jag att försvinna,

tillsagd att tänka positivt.

förnedrad, uppmanad att rycka upp dig,

och MEST AV ALLT,

aldrig bli tagen på allvar hur du känner dig,

när du klagar till läkaren om hur utmattande livet är varje dag.

Din familj, dina vänner och dina arbetskamrater kommer alla att lyssna till dig ända tills dom tröttnar på att få höra hur jag får dig att må och vilken utmattande sjukdom jag är.

En del av dom kommer att säga saker som -

"Äh, du har bara en dålig dag.."

eller "Ja jag kommer ihåg att du inte kan göra saker som du gjorde för 20 ÅR sedan."

utan att höra att du faktiskt sa 20 DAGAR sedan,

en del kommer att börja prata bakom din rygg,

medans du sakta känner att du håller på att förlora din värdighet i dina försök att få dom att förstå.

Speciellt när du är mitt inne i en diskussion med en "normal" människa och har glömt vad du skulle säga härnäst..

Avslutningsvis, (jag hade hoppades kunna hålla denna del hemlig, men jag antar att du redan listat ut det).

Den enda plats du kan få någon support eller förståelse från, ang mig, är ANDRA MÄNNISKOR MED FIBROMYALGI.

Högaktningsfullt

Din Osynliga Kroniska Sjukdom.


Författare Okänd..

 
 
Ingen bild

Baloo

9 oktober 2012 14:02

Det e en text som e så sann ända in i märgen... har dock inte denna sjukdom själv. men ja har många vänner o bekanta som lider av de..
Suzana gumman du är värd allt... <3

Suzana

9 oktober 2012 14:36

Tack gumman

 
Filifjonkan

Filifjonkan

9 oktober 2012 14:22

Hej . Ja du det är ett riktigt elakt monster den där Herr Fibromyalgi för jag tror det är en han en sadist av stora mått. Den är precis på pricken den här berättelsen.Så tråkigt att du skall behöva
fajtas med det tycker jag..Smärta är jobbigt den påverkar ju allt. men som tur är så ibland så blir det bättre stunder faktiskt.Man får ta var på dem och kämpa vidare sen dyka i morfinburken ibland när det är som elakast. Håll ut

http://:filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
Annefia

Annefia

9 oktober 2012 16:20

Väldigt bra text som stämmer rätt bra in på min sjukdom också (ME/CFS som kan betraktas som en "släkting" till fibro. Det är en liknande sjukdom bara ÄNNU mindre känd/erkänd hos läkare och allmänheten). Jag förstår dig allt för väl när du skrivit om värk och överansträngning den senaste tiden. Jag har bara inte orkat skriva stöttande kommnetarer eftersom jag själv varit för dålig för att orka kommentera i bloggar den här hösten.

http://blogg.fialand.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzana - 4 juni 2019 20:48

I natt som var så slog magsjukan till och idag är jag mer död än levande, men det är ju kanske rätt bra så jag faktiskt blir tvungen att bara ta det lugnt mer eller mindre för att bli frisk igen..   För i vanlig ordning så har dagarna rusat på oc...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:55

Något jag har drömt om i många år nu är att få besöka musikfestivalen URKULT och jag hoppas hoppas att det kan bli av i år, beror ju lite på hur det ser ut med pengar och hur jag skall ta mig dit och så..   Men finns viljan så brukar ju resten lö...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:02

Det händer en del här hemma nu och vi har fått tillökning i djurfamiljen <3   Kaninungarna kom för ett tag sedan..             Duktiga kaninmamman Daisy <3   ..och i tisdags förra veckan så kikade den första kycklingen u...

Av Suzana - 29 maj 2019 10:30

I lördags tog jag och min vän Lars en tripp till Dalarna för att i första hand besöka en marknad i Mörtsjöbo där några utav våra vänner stod och sålde..det har varit tjat att även vi skulle komma dit och sälja men vi tänkte att det nog var bäst att b...

Av Suzana - 26 maj 2019 21:01

STORT GrAttIS till alla fina starka underbara mammor där ute! <3   Hoppas att ni har haft en fin morsdag, det har i alla fall jag haft! <3   Dagen började med go´fika på sängen..       ..och en fin liten kylväska i present..  ...

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards