Direktlänk till inlägg 1 september 2012

Expriment pågår..

Av Suzana - 1 september 2012 20:36

Idag blev det ingen tur ut i skogen då älsklingen var döslut efter att varit flytthjälp under tiden jag satt på södran och donade..så efter att jag slutade blev det direkt hem och pyssla lite istället..

 

Exprimenterar bla med min kära torkapparat..plockade en par liter blåbär igår att testa med..

 

 

 

..har kört på låg värme nu i närmare 2 timmar..vet ju inga exakta tider så jag får prova mig fram..har googlat och sett bilder och läst lite om hur dom skall se ut och smaka när dom är klar så håll tummarna för att jag skall lyckas bra.. ;)

 

Nån som brukar torka frukt/bär/svamp som kan ge mig som är nybörjare på detta några tips/råd?

 

Tänker testa att torka äppelringar, hallon, ev. banan, mm..i veckan..men alla tips mottages tacksamt..skulle vara spännande att göra eget te också..några tips? =)

 
 
Ingen bild

marina

2 september 2012 00:07

jag ska också torka frukt och skivar äpplen och apelsiner på tråd.Rönnbären har jag fryst in,de är ju så c-vitaminrika!!Tar man 2 om dagen så får man alldeles perfekt med c-vitaminer i sig.För några år sedan torkade jag allt nästan :)gjorde egna teer varje sommar/höst på svartvinbärsblad,rödvinbär osv.jag har alltid hamstrat och älskar att göra det!!

Suzana

2 september 2012 16:29

Mmm det är härligt när man kan ta hand om vad naturen har att erbjuda.. =) Idag har det blivit fem hinkar lingon och lite trattisar plockad innan Johan skulle hem och se på formulet hos äldsta sonen..annars hade vi lätt fått ihop en massa mer lingon.. =(

Hoppas allt är bra med dig gumman

 
x-handarbete-pyssel

x-handarbete-pyssel

2 september 2012 10:20

Mmmm...blåbärste... Kanske då torka bladen från blåbärsriset att blanda med?!
Ha en fin söndag!! <3

http://x-handarbete-pyssel.blogspot.com

 
Ingen bild

metronyx

2 september 2012 19:50

Jag är jättenyfiken att höra hur bra det gick att torka blåbären.

Suzana

3 september 2012 12:59

Det gick förvånansvärt enkelt bara man fått lite kläm på hur maskinen funkar.. =) hihi..

 
Hedvig

Hedvig

2 september 2012 20:29

Åh, avis. Jag har inte hunnit plocka ett enda blåbär i sommar... :/

http://hedvighandarbetar.blogspot.com

 
lopplisa

lopplisa

2 september 2012 20:52

Vilken plocka-i-skogen-energi!! Duktigt!!! Själv har jag mest fästingnoja och undviker att huka i skogsterräng. Håller mig mest till bredare stigar och promenader. Ändå brukar jag få plocka bort ett par fästingar per säsong. Jädra ohyra!

http://lopplisa.wordpress.com

 
Ingen bild

Mormor Lena

2 september 2012 21:18


Hoppas du lyckas!Torkade blåbär kostar 1290 kronor kilot!!!

Suzana

2 september 2012 22:58

Det skall nog lyckas! =) Komiskt! Min mormor heter också Lena.. =)

 
lena

lena

2 september 2012 21:55

Gick det bra att torka blåbären? :)

http://lenahaga.blogg.se

 
Lena

Lena

30 augusti 2016 16:48

Hello !
jag funderar på att köpa en svamp/frukt tork.
Är den du har bra ? vad är det för märke? och tar det lång tid att torka frukt mm ? Hoppas du har svar på mina frågor :)

http://lenahaga.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Suzana - 4 juni 2019 20:48

I natt som var så slog magsjukan till och idag är jag mer död än levande, men det är ju kanske rätt bra så jag faktiskt blir tvungen att bara ta det lugnt mer eller mindre för att bli frisk igen..   För i vanlig ordning så har dagarna rusat på oc...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:55

Något jag har drömt om i många år nu är att få besöka musikfestivalen URKULT och jag hoppas hoppas att det kan bli av i år, beror ju lite på hur det ser ut med pengar och hur jag skall ta mig dit och så..   Men finns viljan så brukar ju resten lö...

Av Suzana - 29 maj 2019 11:02

Det händer en del här hemma nu och vi har fått tillökning i djurfamiljen <3   Kaninungarna kom för ett tag sedan..             Duktiga kaninmamman Daisy <3   ..och i tisdags förra veckan så kikade den första kycklingen u...

Av Suzana - 29 maj 2019 10:30

I lördags tog jag och min vän Lars en tripp till Dalarna för att i första hand besöka en marknad i Mörtsjöbo där några utav våra vänner stod och sålde..det har varit tjat att även vi skulle komma dit och sälja men vi tänkte att det nog var bäst att b...

Av Suzana - 26 maj 2019 21:01

STORT GrAttIS till alla fina starka underbara mammor där ute! <3   Hoppas att ni har haft en fin morsdag, det har i alla fall jag haft! <3   Dagen började med go´fika på sängen..       ..och en fin liten kylväska i present..  ...

Presentation

Omröstning

Kanske man skulle dra igång ett litet projekt här inne på bloggen..hm..tänkte lite som typ "-Veckans återbruksprojek" eller "-Veckans loppisfynd" eller så.. Vad skulle NI tycka att det skulle vara mest intressant att läsa om? Har ni något tips så kommente
 Återbruksprojekt/pyssel
 veckans loppisfynd/fynd
 Testa nytt recept
 Något ni kanske inte visste om mig..
 Spartips
 Annat

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards